Stiftet 9. mai 1996



Vårt nettleksikon
 

      
  Kontaktinfo  
 

Postadresse
Strinda historielag
v/leder Jan Habberstad
Vegamot 4A
7049 Trondheim

Telefon
Lagets leder
95889594

E-post
Lagets leder


Møtelokale
Strinda videregående skole.
Harald Bothners veg 21.


Organisasjonsnummer
991 834 354

 
     
  Styret  
 

Leder
Jan Åge Habberstad

Styremedlemmer
Kari Grendahl Auran

Ingeborg Øfsteng Bjørgum

Solveg Solem
Anders Glimstad
Varamedlemmer

Kolbjørn Opøien
Johan Egil Dreier

Se presentasjon av styret

Nettsideredaktør
Jan Åge Habberstad

Årbokredaktør
Knut L. Vik

 
     
  Adresseendring  
 

Meld fra om adresseendring til:

 
 

Kari Grendahl Auran

 
  Vedtekter  
 

Les vedtektene

 
  Aktiviteter  
 

Gjennomførte aktiviteter
Planlagte aktiviteter

 
 

Forslag til temaer

 
  Årboka  
 

Så langt det er mulig skal historielaget sørge for å utgi årboka “Strinda den gang da“.
Alle årbøker er til salgs.
Årboka 2017 kan bestilles nå.

 
 

Les mer

 
  Årsmøtet 2017  
 

Innkalling
Beretning
Protokoll

 
 


 

 
  Lenker  
 

Se snarveger

 
  Info på engelsk  
 

English info

 
  Været på Strinda  
 

Værmelding for Strinda
Været på Skistua
Værstasjon Trondheim

 
 

   Havn

 
  Strindaklokka  
 


Klikk på klokka og du får frem kalender,

 
 

månefase etc.

 
   Strindamarka Vel  
   
 

”Strindamarka Vel skal bidra til å bevare og utvikle Strindamarka som friluftsområde til beste for byens befolkning”
Bli medlem av Strindamarka Vel

 
 

Se nettsida

 
   Trondheimsbasen  
 

Trondheimsbasen 2017 inneholder mer enn 60% flere data enn 2013-versjonen. I tillegg til registreringer i kommunene Byneset, Leinstrand, Strinda, Tiller og Trondheim i perioden ca. 1840-1934, er det også data fra Namdal og Helgeland.
Bestill Trondheimsbasen nå!

 
     
 
     
 

Strinda hitorielag

Medlemsmøtet 27. april
”Bilhistorier fra Trondheim og Strinda”

Foto: Jan Habberstad
og foto fra boka ”BIL- Hundre år bak rattet i Trondheim”.



Se større bilde                                                         




Se større bilde

Medlemsmøtet mandag 27. april i Trondheim Frikirke hadde bilhistorikk som tema. Det var 50 som møtte opp i fint vårvær.
 

                                   


Se større bilde                                                                   

Lars Waaberg som er 3. generasjons drosjeeier holdt foredrag med bakgrunn i boka ”BIL- Hundre år bak rattet i Trondheim”. Lars Waaberg tok sitt førerkort i 1970 med 5 timers kjøreopplæring. Da hadde han kjørt bil i 2 år ved Elgeseter bensinstasjon. Det kostet 33, 50 kroner pr time. (nettsideredaktøren husker at han hadde den samme myndige bilsakkyndige som sensor under sin oppkjøring i mai 1968. Da kostet kjøretimen 27 kroner og det ble 17 timer i alt).

 


Se større bilde

1. mai var det 100 år siden den først bilen begynte med drosjekjøring i Trondheim. De mer enn 100 forskjellige hestedrosjeeierne i byen protesterte vilt. Drosjeeiernes forening ble stiftet i 1913.

Farfaren til Lars Waaberg,  Martinus Waaberg, var reservekusk hos Vinje og begynte kjøring i 1912. Det var enkelt å få kjøretillatelse den gang. Dette foregikk på Katedralskolen. Du måtte oppfylle 3. krav: Starte bilen, kjøre 8-tall, og Stoppe motoren. I 1915 kom byens første bensinpumpe.

 


Se større bilde

I 1916 hadde drosjeforeningen direktetelefon. Martinus Waaberg kjørte en sjelden Mantini fra Sveits. Bilen var først ute med elektrisk lys. Under 1. verdenskrig ble det mangel på bensin. Gasstank ble montert på taket av drosjebilen. Aluminiumsfelger fantes allerede i 1916!
 


Se større bilde                                                                 

 Reklame var viktig. Her reklame for Buick i 1926.

 


Se større bilde

Her er byens første kvinnelige drosjesjåfør Annfrid Christine Svea sitter her i en Studiebaker 1917-modell. Bildet er tatt 1919 ved Fossestua. En annen kvinnelig pioner Magda Karlsen begynte i 1930 med drosjekjøring.
 


Se større bilde

Dette bildet er fra 1930 da Trondheimsutstillinga var. Her i Ravnkloa står flere rekker med drosjebiler oppstilt og venter på passasjerer fra cruiseskipene.

 


Se større bilde

Denne bussen fra 1938 har egen røykesalong bakerst. Men da krigen kom ble det lite kjøring.

 


Se større bilde

Drosjene brukte knottgenerator under krigen. Drosjeeiere som ”gauka” bensin ble sendt i fengsel. På slutten av krigen ble det også rasjonering på knott i en periode. Da ble det kjørt hestedrosje med slede.

 


Se større bilde

Det var generelt sett nødvendig med kjøpetillatelse for bil til 1960. Men bilmerket Pobeda ble frigitt allerede i 1956. Volga, Skoda, Mosckwitz ble frigitt i 1958.

Her ser vi en 1960 modell Volga foran Elgeseter hotell i Tormods gate. Den ble kalt ”SibirBuick”. Radiatoren rommet hele 26 liter og det var persienner av stål foran denne. Karosseriplatene var hele 3 med mer tykke. Volga hadde 60% av drosjeantallet på 60-tallet.  Bilden kostet 19.000 kroner i 1960.

 


Se større bilde

Bildet viser en konflikt mellom drosje og en veiskrape ved Jonsvatnet. Bilen er en 1936 Strømmen-Dodge. En 7-seter.

 



Se større bilde                                                                 

Tore Sørung fortalte bilhistorier fra sin nye bok «Turquoise». 

Her kan du høre en av historiene (MP4) 
Og her er en annen (MP4)



 
     
   
  Strinda historielag  
 

ble stiftet i 1996 og har nå ca. 660 medlemmer.
Historielaget ønsker å spre kunnskap om fortid og nåtid på Strinda, og vi arbeider for å ta vare på kildematerialet til områdets historie.
Vi arrangerer ca. 3 møter per semester.
De fleste foredragsmøtene er i lokalene til Strinda videregående skole, ellers besøker vi bedrifter, og vi arrangerer vandringer.
De siste årene har vi hatt en vårtur med buss.
Alle er velkommen på våre møter, og vi ønsker flere medlemmer.
Medlemmene får innkalling til møtene per brev eller e-post.

 
     
  Strinda  
 

er en tidligere kommune i Sør-Trøndelag. Den er fra 1964 en del av Trondheim kommune. Strinda omfattet opprinnelig områdene fra grensen til Byneset ved Flakk østover til Ranheim ved grensa til Malvik. I sør grenset den mot Leinstrand ved Granåsen og hele Jonsvatnet lå i Strinda. Trondheim kommune utgjorde bare selve byhalvøya. Ved flere utvidelser ble store om-råder lagt til Trondheim, noe som førte til at grensen gikk på kryss og tvers gjennom boligområdene.
Kilde: Wikipedia.no
 

 
 


 

 
  Bilder fra Strinda  
 

 
 

Vi driver innsamling av bilder fra Strinda i tidligere tider.
Les mer

 
 

 

 
  Hvem var de?  
 

Menneskene bak gater og veger i Strinda
Ingrid J. Brissach i Adresse-avisen har skrevet en rekke biografier om personene bak veg- og gatenavn i Trondheim og Strinda.
Les mer
Se oversikt alle gater

 
 


 

 
  Et leksikon for Strinda  
   
 

Se leksikonet

 
  Store norske leksikon  
 

 
 

Se leksikonet

 
  Kulturminner i Strinda  
 

 
 

Gå til Kulturminnesøk

 
  Trondheimstegningen  
 

 
 

Se bytegningene

 

Copyright  2007 © 2017 Strinda historielag
Webmaster:
Torbjørn Rønning
Strinda historielag er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne nettsider.

 
eXTReMe Tracker